donderdag 30 oktober 2008

Herfst in Lissabon

Aaatchjie!
Bij wijze van alternatieve begroeting :). Ik heb er nog geen last van, maar het vallen van de bladeren is duidelijk begonnen. De temperatuur daalt gevoelig (vooral 's nachts - je wilt niet weten hoe ik eruitzie met al mijn lagen kleren aan, precies een te vroeg uit de hemel gevallen sneeuwbal!). Overdag klimt het kwik toch nog tot een aangename vijftien-twintig graden, dus is het moeilijk kleden. Ik vertrek meestal rond het warmste punt van de dag naar school maar ik heb les tot 'savonds laat en dan durft het overmoedig in-t-shirt-naar-school-gaan wel eens lelijk tegenvallen. Maar tot dusver nog geen brokken gemaakt, de schade is beperkt tot een paar koude voeten.
Op school gaat alles vlot; maandag had ik een onvoorstelbare goede Portugeesdag (de woorden kwamen er vlot en -het belangrijkste- juist uit). Dinsdag was het in het Frans te doen (ook ok) en woensdag Engels (daar moest ik niet veel zeggen want de prof is wel fan van zijn eigen stem). Woensdag ben ik ook naar Global Village op ISCTE geweest. Daar moesten de verschillende erasmussers hun land voorstellen aan de hand van natjes, droogjes, infoboekjes, muziek, dans, gadgets,... Zo heb ik dus gisteren een kleine wereldreis gemaakt (begonnen in Slovenië, door naar Polen en Brazilië, onderweg gestop in Tsjechië, Korea, China en Nederland en geëindigd in Duitsland - voor diegene die letten op mijn geografische beschrijving: ze klopt niet,ik weet het!)
Iedereen vroeg me waar mijn standje (=België) was en toen ik zei dat ik niet op deze fac zit, was iedereen heel verbaasd: "But you are always around." Ja, dat is waar, in Bairro Alto, niet op school...
Bon, het misverstand werd opgeklaard en tegen het einde van de presentaties kwam België (in de vorm van een fles Duvel en fake Belgische chocolade) toch nog. Daarna vertrokken naar school (het is te zeggen, een wandelingetje van de ene unief naar de andere) en onderweg gemerkt dat caféetjes zoals in de Belgische uniefsteden heel zeldzaam zijn (lees: onbestaand). Misschien de moeite van eens te introduceren...
Gisterenavond ben ik sushi gaan eten met een Hollander, drie Italianen en een Fin, vlak naast de Elevador in hartje Lissabon. Gezellig maar niet super. Ik moest eigenlijk het huis uit want de koekenbak tussen flatmate Sonja en de Italiaan duurt voort. De anticasanova heeft voor haar (rarara: pasta) gekookt en is de nacht gebleven...
Dinsdag was het weer minimercado: de Halloweenversie. De uitvoering viel wat tegen (twee maskers en een duivelse lach op een hele avond) maar vrijdag moet het goedmaken. Dan is er een Halloweenthemafeestje; and it is said to be very good! Alleen heb ik nog geen idee wat ik ga aandoen... Suggesties zijn altijd welkom!
Zondag ben ik naar een pannenkoekenfeestje geweest ("om de kinderjaren nooit te vergeten"); heel gezellig, in 'besloten kring' (letterlijk, want het aantal genodigden was aangepast aan de grootte van de keuken).
Voila, bij deze is iedereen weer op de hoogte. Ik ga me verder verdiepen in Umberto Eco's woorden (vertaald naar het Portugees, uiteraard) en in een detectiveroman die ik voor anderhalve euro in het metrostation van Marques de Pombal op de kop heb kunnen tikken (het kan natuurlijk zijn dat de prijs iets zegt over de kwaliteit van het boek...)
Ciao (dat wordt hier ook gebruikt)
M

Geen opmerkingen: