zondag 5 oktober 2008




Bon, opnieuw een verlate update, waarvoor mijn excuses.
Met een kleine verkoudheid (opnieuw de vermoeidheid die me parten speelt) zit ik in de Miradouro (een superbe uitkijkpunt dat sinds vorige zomer opnieuw geopend is na herstellingswerken, wist Olivier me te vertellen- maar dat staat al ergens hierboven vermeld) mijn huiswerk te doen en van het uitzicht te genieten.
Hier gebeurt atltijd wel iets: vandaag zijn ze hier een film of soapserie aan het draaien.
Ziet er professioneel uit maar ik denk dat het vooral een beroep is van lang wachten: wachten op het juiste licht, de juiste mensen, het juiste materiaal,...
Sonja is net slachtoffer geworden van een duif met darmproblemen, maar het akkefietje is al opgelost. (Nu kijkt ze wel alle vijf seconden ongerust omhoog, vresend voor nog meer luchtaanvallen).
Gisteren was het plan om naar de IKEA te gaan, maar dat liedje ging mooi niet door aangezien het vervoer naar de bewuste winkel op zaterdag niet uitrijdt... Dan maar naar de lokale centro commercial geweest (voor de shopaholics een aards paradijs want alle grote merken zijn erin gevestigd!). Met een vergulde spiegel, een simpel vuilbakje, pennenhouder en een heel leuk drinkglas stap ik terug naar huis (de rit verliep vlotter dan gedacht, want die spiegel was best wel onhandig dragen).
Snel mijn zak gemaakt en naar het strand vertrokken (wel een halfuur vertraging opgelopen wegens een bezette badkamer: Olivier had voor een man best wel wat tijd nodig - ladyshaveproblemen?)
De afspraken onder Erasmussers zijn vaak gebaseerd op dronkemanspraat van de avond ervoor of veranderen op de laatste knip dus je bent beter voorbereid op een uitje dat niet doorgaat.
Daar dacht ik pas aan als ik op de bus zat richting Costa da Caparica en de brug al bijna over was... Felizmente kwam ik na een mooie strandwandeling (waarbij ik mijn teen heb opengehaald aan een steen in het zand) twee verdwaalde erasmussers tegen (de rest van de groep zat in de surfles). Ik heb gebodyboard en heerlijk gezwommen. Note to myself: koop een lycra en een bodyboard voor volgende zomer!
's Avonds een kotaperitief (altijd maar nieuwe gezichten en namen, waarvan je de meeste niet zo gauw terugziet), afgezakt naar bairro alto tot 2u en dan een taxi naar Alcantara (pff, wat is het nut van een taxi te nemen als ze nooit een idee hebben waar ze naar toegaan? Misschien een ideetje voor de overschot van het Portugese belastingsgeld: gps'sen!), waar in een moderne club ('W') een feestje was. Het thema was DISCO maar omwille van het al late uur werd de commerciële pot opengetrokken; fixe! (spreek je uit als fiesch - 'cool' in het Portugees)
Tegen 5u30 in mijn bed geland en tegen 11u achter mijn pctje gekropen om mijn equivalentietabel in orde te brengen (brr; het woord alleen al bezorgt me kippenvel).
Wegens bovenliggende reden in verband met erasmusafspraken en het late (of vroege, als je het over de morgen hebt) uur ging een -normaal voorzien- potje voetbal niet door.
Dan maar naar het uitkijkpunt gereden met ons Sonja en huiswerk gemaakt;zo is de cirkel weer rond.
Op school zelf is er niet zoveel gebeurd. De tweede week is nu voorbij en dus word je wel al wat gewoon: de wachtrijen in de kopiecenters, de lekkerste croquetas en waar je bij je koffie ook een alledaags praatje krijgt.
Oja, bijna vergeten (eigenlijk niet echt iets om trots op te zijn, denk ik): tweemaal per week (namelijk de dagen waarop ik om 8u les heb) drink ik een bica (een rechtstreekse cafeïneshot die nek-, arm- en beenharen recht omhoog zetten).
Naast het schoteltje, de suiker en het kopje zelf geven ze een ieniemienie klein lepeltje mee, precies poppenservies.
En was het nu wel niet zo dat dat lepeltje net in mijn geldbeugel paste en er 'toevallig' nog inzat als ik 's avonds thuiskwam?
Niet meteen de meest nobele daad, maar geef toe, het is toch schattig?


Op de foto's zie je enkele sfeerbeelden: de tentoonstelling van Olivier (best mooi gedaan; hoewel ik het niet helemaal gesnapt had - hij had mensen geïnterviewd over hun beroep, bv. een architect, en veelgebruikte woorden in diens gesprek - bv. huis- vervangen door een ander woord - bv. brood) Het resultaat was hilarisch maar onbegrijpelijk.


Verder heb je de vele fruitkraampjes op weg naar het strand en de vissers die hun netten herstellen.


Op naar maandag!
M





3 opmerkingen:

mama en co zei

Dag Marie,

hier is het hondeweer : regen en wind en koud en regen en wind en....
Emile heb ik juist naar het station gevoerd voor zijn trip naar Lisabon, nee naar Leuven.Hopelijk geraakt hij er want deze avond is er een algemene staking vanaf 22.00 uur.

Wat is bodyboarden ? Dat kennen wij niet.

Prachtige spiegel en een leuk glas en van het lepeltje gaan we maar zwijgen.

Kusjes,

Mama en papa

Jozefien zei

Alô Maria

Eindelijk! Je hebt ons welkomsgeschenkje gespot: de banner met Maria Lisboa. De "em" staat er ook, maar die was moeilijk te zien in het donker :-).

Liefs
Jozefien

Unknown zei

Ai, que saudades de um cafezinho no bar da faculdade logo de manhã!