zondag 12 oktober 2008

Tam, tammer, tamst

Een goeiemorgen!
Het is hier 13u30 en ik kom uit mijn bedje gerold. Het is te zeggen, ik was al een tijdje wakker maar het is zoooooooo leuk om je nog eens om te draaien, et en plus, de zondag is er voor iets hé.
Voor het eerst in weken (of toch sinds ik ben aangekomen) trekt het weer op niet veel. Blijkbaar hebben jullie onze zon gepikt, tssss! Gisteren en vandaag heeft het hier heel lichtjes geregend en zit het heel de dag door grijs. Wel superzwoele temperaturen. Als je vraagt aan de anderen wat ze dit weekend gedaan hebben of nog gaan doen, dan is het antwoord: "Nothing, I stayed in, being lazy, it's the weather!". Een extra verklaring kan zijn dat de meesten hier al vijf of zes weken zijn (en dus al vijf of zes weken non-stop feesten) en dat dit weekend een rustpauze is op de nog lange en zware weg...
Onder de erasmussers is het de mode van per huis eens te koken en dan mensen uit te nodigen. Deze keer was het onze beurt. Diegenen die het (=mijn) appartement kennen qua interieur, gaan even hun wenkbrauwen fronsen, want het is niet bepaald een kasteel. Het is te zeggen: voor drie mensen meer dan genoeg maar als het vijfvoud binnen moet, dan wordt het toch wel even zoeken. Ook al omdat de indeling van de kamers nogal ongelukkig is: in het midden is een kamer waar je in principe kunt rond lopen, met als resultaat dat er overal smalle gangen gecreëerd worden. Zie je het al voor je?
Sonja's klasmate heeft gekookt: een duivelse chili con carne. Er was aperitief, salada en dan nog desserts. Twee en een halve kilo vlees naar binnen gestoken (echt, er schoot niets meer over)!Wat muziek, een glaasje druiven-of gerstennat en de view op de Taag, de brug en de Jezus; wat meer heeft een mens nog nodig?
Daarna afgezakt naar Bairro Alto en de straatjes onveilig gemaakt tot het ochtendgloren (of toch bijna). Zaterdag niet zoveel gedaan; toch niet in termen van actief bezig zijn. Ik heb mijn schoolwerk bijgewerkt, mijn tabel (eindelijk!) afgemaakt en aan de vertalingen voor Olivier begonnen (meneer zijn video gaat internationaal en heeft Engelse ondertitels nodig en je moet drie keer raden wie er daarvoor mag opdraaien...nee, c'est une blague, hij heeft het vriendelijk gevraagd en als het resultaat meevalt, staat mijn naam in de credits!).
s'Avonds naar de Miradouro geweest (iemand had het initiatief genomen om eens iets anders te doen dan Bairro Alto, het tegenvoorstel was 'Clubbing in Lisbon') om in te drinken (bier, wijn, straffer spul,...) en van de lichtjes te genieten. Verder ben ik niet geraakt want als de wijn is in de man, de wijsheid in de kan dus heb ik wijselijk besloten van naar huis te gaan.
Nu nog verder werken aan mijn vertalingen en dan een vriend bezoeken die net terug is van Brazilië, waar zijn broertje getrouwd is met een - duh - Braziliaanse schone.
Zoals je al merkte aan de schrijfstijl (of dat vind ik toch) was het duidelijk een minder weekend... Ach, zo moeten er ook zijn... Maar ik blijf erbij dat het toch een deel de schuld is van de zon; dit weekend start er een campeonata de surf en de weergoden zijn hun niet goedgezind...
Volgende week beter?
Bjo,
M

Geen opmerkingen: