dinsdag 23 september 2008

Então Maria...

Dag twee aan de Faculdade de Letras. Bij het ochtendgloren (6u30, echt waar) gaat de wekker af, rise en shine! (?) Na een ontbijt in stilte (tuurlijk, de meeste normale mensen slapen nog op dit onchristelijk vroeg uur) en in het donker ga ik richting Rato. Vandaag geen Femke (die bleek met koorts en een zere keel bed te houden) en dus spoor ik alleen naar de 'grote school'. Gelukkig dat ik mijn lokaal gisteren had gevonden en gelukkig dat de meeste Portugezen nooit op tijd beginnen, anders was ik te laat geweest. De inleiding op het Portugese literatuur is een theoretisch vak (veel praktijk kan daar toch niet aan zijn?) maar de prof legde uit dat je de soorten teksten en co ziet in de "theorieles" en dan de regels toepast op specifieke teksten. Vandaar dat de "praktijklessen" zoveel interessanter zijn, werd mij aangeraden (aha!). Helaas, wegens organisatorische problemen (lees: alle lessen vallen op dezelfde momenten of gaan door op een godvergeten uur) kan ik niet veranderen.
Les twee (cultura portuguesa) werd gegeven door iemand die zichzelf heel graag hoort spreken; en met graag bedoel ik héél graag. Ook goochelt hij met allerhande namen en smijt hij mij de literaire werken om de oren. Blijkbaar maakt dat deel uit van de bagage uit het middelbaar (zoals Krinkelende Winkelende Waterding van Guido Gezelle bij ons) maar daar moet ik dus nog inkomen.
Next is computer ondersteund vertalen. Opnieuw een woordenwaterval, maar verrassend intiem: over vrienden en misverstanden (de uitspraak van het Portugese esjelent en het Braziliaanse esselentsjie - het woord excelente). We kregen enkel een korte inleiding en voorstelling van onszelf (het verplichte nummertje, zelfs over de grenzen) uit de les geperst, ook omdat de prof nog een afspraak had, elders.
Vlak voor de volgende les weer over en het weer gereden voor mijn Viva Lisboa kaart te gaan halen, hoera! De belofte dat ie klaar ging zijn binnen 24u is dus - zelfs naar Portugese normen- uitgekomen.
Frans was leuk, alleen kwam de leerkracht met het leuke idee om van klas te veranderen (van B.2 naar C.1), waardoor héél mijn schema (dat al wat krakkemikkig op zijn poten stond) zowat ineenstort.
Bon, daar ga ik mij dus eens mee bezig houden.
Oja, bedankt voor de leuke reacties op mijn blog; het motiveert me om op soms rare uren achter de pc te zitten! En ook om voor mezelf de dag wat te schetsen, kwestie van dat hoofd van mij te klaren voor de volgende dag. En ik probeer te letten op de dt-fouten (voor de oplettende lezers, ze zijn er nu al uit-normaalgezien...)
Tot slot nog een kleine rechtzetting in verband met het mannelijke schoon van gisteren: de FLUL herbergt ook Geschiedenis en Filosofie. Laat dat nu net de stek zijn waar de miudos zich ophouden... Ik werk aan een infiltreerplan!
Beijinhos,
M

1 opmerking:

mama en co zei

Lief Marietje,

aangezien we samen al op de meeste plaatsen zijn geweest die je beschrijft, kan ik me alles levendig voorstellen en geniet ik dus te meer van al je "avonturen".
Toi toi toi voor je test van morgen,
dikke kuffel
mama