maandag 8 december 2008

Examenstress

Tss, de mannen van ISCTE moeten altijd anders doen. Zij beginnen deze week met de examens en tegen de Kerstvakantie is alles al afgelopen voor hen. Uiteraard zijn er die een jaar blijven, maar die doen dan gewoon de examens mee in december (semestriële, zoals bij ons) en komen dan terug in januari, voor deel twee van hun avontuur.
Sonja is er dus ook aan begonnen. Het is hier stil in huis, nog stiller dan normaal en er wordt duchtig geleerd, hoewel ze me zei dat het concentreren niet zo lukt omdat het 'maar' Erasmsusexamens zijn...
Maar ze is een ijverige studente, wil altijd goede punten, dus het concentreren zal wel lukken.
Natuurlijk, de problemen die ze (nog altijd - het circus is opnieuw begonnen) heeft met de Italiaan, helpen niet echt om te focussen...
Dit even tussen haakjes; verder niets speciaals. Je merkt dat het Kerst wordt, dat het schooljaar teneinde loopt (of toch de semester): geen feestjes meer, of als er zijn, blijven de meesten thuis "omdat het gezellig is, omdat het regent, of omdat er geleerd moet worden."
Hier zit ik (met mijn examens pas in februari) dan, tussen de bollebozen. Wel een goede stimulans om zelf te leren: ik heb een plano de trabalho opgemaakt voor mijn bachelorscriptie (het vertalen van een aflevering van Kulderzipken), ben bezig met een individuele presentatie (Traduire, c'est un déficit - tekst in het Frans, presentatie moet in het Portugees) en een groepswerk (de analyse van enkele DISNEYliedjes in verschillende talen. Groepswerk is met vier Italiaanse schones, voertaal Portugees).
Zo, om al die andere bloedjes die thuis (=België aan hun laatste lesweek, inhaalweek of vroege blok beginnen: hier is het examengedeelte ook begonnen, het stressgedeelte is nog een ver-van-mijn-bed-show... tot in februari :)
Ciao!
M

2 opmerkingen:

Jozefien zei

He Marie

Kulderzipken in het Portugees, super! Niet dat ik er veel van ga begrijpen, maar ben benieuwd om te zien hoe je alle woordmopjes gaat omzetten. "Oom nonkel" bijvoorbeeld, of "growentensojep" (groentensoep) :-).
Hier heeft de examenstress bijna haar kookpunt bereikt, want mijn planning - voor zover die er al is - loopt in het honderd. Er zijn nog heel wat deadlines te halen waardoor het echte blokken nog op een (te) laat pitje staat. Niet ideaal dus. Dat wordt kunst- en vliegwerk in tijdens de kerst... Wel goed dat je ook die studeersfeer zit, je kan er je ook op gooien terwijl het eigenlijk nog niet voor echt is. Ik wou dat ik ook nog een maand extra kreeg... Al zou ik dan mijn drie weken vakantie (lees: opdrachtenperiode) wel missen...

Ciao!
En ga nog niet tenonder aan de stress

Jozefien

Roykat zei

Bom Dia Maria

Even een (niet zo hoogstaande literaire, toch niet in vergelijking met de jouwe) update van het belgische weertje: het sneeuwt (in Leuven toch). Dus niet enkel de examenstress maar ook de winter is van start gegaan. Over de examenstress: die is overal gelijk van in afrika tot in amerika, vanop de hima... en ge weet wel hoe het verder gaat(jaja heel den dag zitte der met in u hoofd). De foto's zijn leuk om te zien want er zijn "veel" dingen die ik herken van deze zomer, spijtig genoeg niet die leuke pipo van een agent. Kga terug verder blokken, nog veel plezier en tot later!
Roykat
x